Bismilllahirrahmanirrahim…

“Hai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu agar kamu bertakwa” [Al-Baqarah]

Alhamdulillah, untuk tahun yang berikutnya kita semua di panjangkan umur, diberikan peluang dan ruang oleh Allah Azza Wajalla untuk beribadah di bulan yang mulia ini. Bulan Ramadhan. Bulan yang penuh keberkatan dan kerahmatan. Kehadirannya sentiasa di rindui oleh para kekasih Allah. Yang mengharapkan keampunan dan jaminan kemerdekaan dari pada api neraka.

Untuk kesekian kali juga, saya berpeluang berterawikh di Qaryah Ramadhan, di perkarangan Stadium Sultan Mohd IV. Satu kenikmatan yang amat indah untuk di ceritakan.

Beribadah di dalam khemah berhawa dingin saiz 3,200 kaki persegi yang dapat menampung kira-kira 3,000 jemaah yang pertama seumpamanya di negara ini, mendapat sambutan menggalakkan.

Bermula dengan pelbagai pengisian program di waktu petang, berbuka puasa dengan juadah yang disediakan secara percuma yang di sumbangkan oleh para dermawan, menunaikan solat terawih berimamkan imam dari Mesir, di selangi dengan tazkirah ramadhan, relay bacaan al quran, qiamullail sehinggalah bersahur beramai-ramai.

Saya di fahamkan juga, beberapa acara baru akan diadakan pada tahun ini, antaranya Majlis Tilawah Al Quran antara pihak berkuasa kerajaan tempatan (PBT), Majlis Khatam Al Quran melibatkan 3,000 orang, bacaan 1,000 Yaasin, Forum Badar Qubra dan persembahan nasyid.

Pendek kata,semuanya ada di Qaryah Ramadhan.
Tepuk dada tanyalah iman anda.