Salam perjuangan,

Saya diarah untuk mewakili PASTI Kelantan ke Majlis Penyerahan CD Peperiksaan Akhir tahun 2008 yang diadakan di Kompleks SIRIM Permatang Pauh.  Saya menaiki firefly jam 8.15 pg dan tiba di Pulau Pinang 9.15 pg.  Kali ini saya sudah tidak MISS FLIGHT lagi.  Saya telah meminta sahabat iaitu Sdr Kamaruzaman mantan SU DPP Pulau Pinang untuk mengambil saya di airport dan membawa ke tempat program PASTI.  Alhamdulillah, saya telah berada di majlis tepat pada masanya.  Cikgu Azrin sebagai Ketua Pengarah PASTI Pusat telah lama menunggu.  Di situ saya telah berkenalan dengan Cikgu Rahim Timbalan Pengarah PASTI Pulau Pinang dan kami sempat juga berbincang soal peluang bisnes khususnya yang berkaitan dengan bidang beliau untuk dikembangkan di Kelantan. Insyaallah doakan saya dan Kamarulzaman akan berjaya juga mengembangkan bisnes packaging di Kelantan di bawah tunjuk ajar dan bimbingan Cikgu Rahim sebagai inkubator SIRIM di Pulau Pinang.

Setelah program tersebut selesai, saya telah di ajak oleh cikgu Rahim bersama Cikgu Azrin untuk menikmati hidangan nasi kandar Nasmir Pulau Pinang.  Enak juga rasanya.  Selepas itu saya menumpang cikgu Rahim untuk ke Permatang Pasir bagi meneruskan tugas PRK Permatang Pauh.  Saya telah di bawa ke Sekolah agama kelolaan MAIPP untuk mengikuti program cakna Keluarga anjuran Muslimat Kelantan di situ.  Sesampai di situ program telah tamat dan saya sempat berjumpa dgn YB Zulkifli Pulai Chondong yang merupakan Naqib usrah kepada cikgu Rahim semasa di kampus UKM dulu.  Dari situ saya telah di bawa ke markas JPN Negeri Pulau Pinang dan bertemu dengan Ust Yusni timbalan Ketua Pemuda Pulau PInang dan beberapa orang sabahat dari Pemuda PP dan juga JPN PP.  Apabila di tanya ke mana Ust Hafiz Ketua Pemuda PP, Ust Yusni secara berseloroh menjawab Ust Hafiz menunggu ketibaan DSAI di Putrajaya.

Saya kemudian menumpang cikgu Rahim ke Pejabat DUN Permatang Pasir iaitu kediaman YB Pak Hamdan.  Di situ saya telah menerima serahan tugas dari petugas PAS Kubang Kerian iaitu Abe Kob, Dr Ramli serta 2 orang penghulu DUN PT.  Selepas itu saya di ajak minum air kelapa muda di hadapan pej DUN dan berjumpa dengan beberapa orang pimpinan seperti Ust Idris Ahmad dan YB Wan Hassan ADUN Semerak.  Sesudah minum air saya menghadiri  mesyuarat harian JPN Kelantan.  Malam itu ada pertunjukkan wayang pacak di hadapan Bilik Gerakan JPN Kelantan yang dibawa khusus oleh YB Baihaqi Ketua Penerangan PAS Kelantan di samping program anjuran Nisa dan Muslimat Kelantan dibawah seliaan Che Na UPWK dan YB Kak Ni ADUN Tjg Mas.

Saya telah di bawa oleh Ust Yusni, Cikgu Rahim dan Kamaruzaman untuk menikmati tempat makanan yang masyhur  iaitu mee udang di sungai Dua, Nasi Daging di Pongsu Seribu, kedai makan hentian permai tepi sungai di seberang jaya, laksa penang dll.  Saya sebenarnya tidak menjangka di dalam kesibukan menghadapi PRK Permatang Pauh sahabat di Pulau Pinang dapat melayan saya dengan baik sekali. Terima kasih dan hanya Allah sahaja yang akan membalasnya. Mungkin saya tidak mampu untuk melayan mereka sebaik ini sekiranya mereka berkunjung ke Kelantan. Belum cuba belum tahu…