Salam perjuangan,

Isu sensasi yang kini menghantui kerajaan BN ialah apakah pengumuman yang di buat oleh penasihat PKR bahawa PR bersedia untuk mengambilalih kepimpinan negara selewat-lewatnya september ini sekaligus menjadi Paklah sebagai ketua pembangkang negara yang baru. Bunyinya agak melucukan namun amaran yang terkini supaya kenyataan ini tidak dipandang sepi oleh parti BN datangnya dari mantan Presiden dan juga PM sendiri. Kuli sendiri juga telah mengingatkan perkara yang serupa bahawa peralihan kuasa tidak mustahil akan berlaku jika BN tidak berbuat sesuatu.

Saya sendiri rasa berbelah bahagi antara percaya atau tidak selepas DSAI tidak menunaikan janjinya untuk membuat pengumuman yang penting dalam masa 14 hari selepas tamat tempoh tahanan politiknya. Janji politik tersebut yang diulas secara meluas oleh kepimpinan PKR tetapi tidak ditunaikan oleh Penasihatnya. Walaupun mungkin ianya satu muslihat atau strategi politik namun kata orang terlajak perahu boleh di undur tetapi terlajak kata buruk padahnya. Saya bimbang kredibiliti DSAI akan tecalar sekali lagi dengan isu sensasi ini. Di mana pada waktu DSAI sekali lagi mengumumkan perkara besar maka rakyat akan mentertawakan beliau yang hanya pandai mencipta gimik sedangkan perkara sebenarnya tidak ke mana.

Pada masa yang sama, saya menaruh kepercayaan kepada pucuk pimpinan PAS untuk membuat keputusan yang terbaik demi masa depan perjuangan dalam menangani isu sensasi ini. Saya mendapat panggilan telepon dari salah seorang pimpinan tertinggi parti yang mengatakan parti terpaksa mengadakan mesyuarat tergempar berbincang isu memerintah negara bersama dalam pakatan rakyat. Walaupun kata-kata pemimpin tersebut kepada saya kedengaran seperti bergurau tetapi hati kecil saya dapat merasakan bahawa isu ini sedang ditangani dengan serius oleh kepimpinan parti. Saya sentiasa berdoa moga Allah memberikan natijah yang terbaik kepada orang-orang yang telah mewakafkan diri mereka untuk menyambung perjuangan yang di bawa oleh Nabi SAW.

Hari ini Paklah sekali lagi terpaksa tunduk kepada desakan kesatuan sekerja (CUEPACS) dengan mengumumkan beberapa insentif baru untuk golongan pekerja. Apa yang dijangkakan bahawa Paklah bersetuju menambah umur bersara kepada 58 tahun. Inilah kesannya jika kerajaan yang lemah memerintah di mana kerajaan terpaksa tunduk kepada tekanan pihak-pihak tertentu demi menarik sokongan pekerja kepada kerajaan yang memerintah. Fenomena ini tentunya menguntungkan golongan pekerja yang telah sekian lama tertindas. Bagi menunjukkan kecekapan kerajaan maka pihak polis telahpun mengambil keterangan YB Karpal singh atas laporan menghina institusi di raja Perak dan Kelantan. Kecekapan tindakan ini seperti tindakan segera yang dilaporkan ke atas MB Selangor dan Pemimpin Utama PKR semasa mengadakan juga himpunan black 14 yang di dakwa tanpa permit. Dalam masa yang sama laporan yang di buat oleh pelbagai peringkat parti pembangkang kepada pihak kerajaan tidak secekap itu. Laporan rasuah yang diumumkan berprofail tinggi pun belum diumumkan lagi sepenuhnya baru 2 kes yang dibersihkan melalui mahkamah masih lagi berbaki 16 kes. Dimana kecekapan pihak yang berkuasa dalam hal ini ???

Fenomena di atas sudah cukup membuktikan bahawa kerajaan BN yang memerintah gagal melaksanakan amanah pemerintahan dengan jujur dan penuh amanah. Oleh itu, amat wajar sekali tampuk pemerintahan negara bertukar tangan untuk memberi peluang kepada mereka yang adil, beramanah dan jujur untuk menyumbangkan bakti mereka kepada negara dan rakyat Malaysia yang tercinta.

p/s : Tak sabar menunggu impian jadi kenyataan…